Pályázatok
Pályázatok
Máriaújfalu - Szennyvíz projekt
Máriaújfalu - Szennyvíz projekt
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Interaktív városnézés
Interaktív városnézés
Rendezvények 2018.
Rendezvények 2018.
Szerelmesek Fesztiválja
Szerelmesek Fesztiválja
Történelmi Napok
Történelmi Napok
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Hadiösvény
Kaland és Játék
Kaland és Játék
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Közérdekű telefonszámok
Közérdekű telefonszámok
Jooble - Álláslehetőségek a környéken
Jooble - Álláslehetőségek a környéken
Szentgotthárd lap
VIII. évfolyam 8. szám
Egyéb hírek

Pedagógiai szakszolgálat: már óvodáskorban egyre több a gyerek szorul fejlesztésre

Pedagógiai szakszolgálat: már óvodáskorban egyre több a gyerek szorul fejlesztésre
2018. február 01. csütörtök, 15:38

2013 óta működik a Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szentgotthárdi Tagintézménye. Tevékenységükről, a szolgáltatások iránti érdeklődésről kérdeztük Nagyné Drávecz Klára tagintézmény-igazgatót.

Minden járásban létrejött ilyen szervezet, amely magában foglalja a korábbi nevelési tanácsadók és szakértői bizottságok feladatát, és tevékenysége több egyéb feladattal is bővült – kezdte tájékoztatását Nagyné Drávecz Klára tagintézmény-igazgató. – Feladatkörükbe tartozik a gyógypedagógiai tanácsadás, a korai fejlesztés és gondozás, a logopédiai szolgáltatás, a gyógytestnevelés, a továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadás, a nevelési tanácsadás, a szakértői bizottsági tevékenység, az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, valamint a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása. Minden évben bővül az ellátottak száma, ehhez jelenleg nyolc szakember áll rendelkezésre, ketten pedig megbízási szerződéssel dolgoznak. Helyben a nevelési tanácsadást, a logopédiát, a szakértői bizottsági tevékenységet és a gyógytestnevelést végzik a szakemberek. Az előző tanévben 630 ellátottat regisztráltak, a szolgálatot igénybe vevők száma 2013 óta folyamatosan emelkedik. Mindenkit nem tudnak azonnal fogadni, szükség van várólistára, de igyekeznek a rászorulókat a legjobb tudásuk szerint ellátni. Fontos, hogy minél többen tudjanak róluk, arról, hogy milyen gondokkal lehet hozzájuk fordulni. A nevelési-oktatási intézmények jól ismerik a tevékenységi körüket, és tájékoztatják is a szülőket erről, arra ösztönözve őket, hogy szükség esetén forduljanak bizalommal a pedagógiai szakszolgálathoz, ők is küldik a gyerekeket, ha úgy látják jónak.

Nagyné Drávecz Klára arról is beszélt, hogy némi ellenállást a pszichológiai tevékenységnél tapasztalnak a szülők részéről, akik nehezen fogadják el, hogy viselkedési probléma adódott a gyermeküknél, kezelésére lenne szüksége. Pedig itt is igen nagy szerepe van a nagyobb baj megelőzésének. Már az óvodában észrevehető a viselkedési problémákkal küzdő gyerekek számának drasztikus növekedése. Igaz, még a logopédiával szemben is vannak fenntartások, ódzkodások, bár itt már együttműködőbbek a szülők. A logopédiában ettől a tanévtől hozták be a gyerekek 3 éves korban történő szűrését is. A logopédusok helyben végzik a kezeléseket, az óvodákban, iskolákban foglalkoznak a gyerekekkel. A nevelési tanácsadás keretében történő iskolaérettségi előszűrés szintén helyben valósul meg, de a terápiák már a pedagógiai szakszolgálatnál történnek. Azt is nehéz megértetni a szülők egy részével, hogy gyermekük bizony még nem érett az iskolára. Fontos tudni, hogy az iskolaérettség nem egyenlő az okossággal. Az iskolaéretlenség gyökere lehet tanulási, illetve beilleszkedési nehézségnek, figyelemzavarnak, eredményezhet fokozott szorongást, agresszív viselkedést. Gondoljuk meg, hogy kitesszük-e az iskolaéretlen gyermeket az iskola – számára teljesíthetetlen – követelményeinek.

 

Szerző: Lendvai Emil