Pályázatok
Hírek

Barátságok határtalanul

2019. április 17. szerda, 13:16

A szentgotthárdi Vörösmarty Mihály Gimnázium 10.G és 10.B osztálya 4 napra vendégül látta az Őrség szívében a szabadkai zenei középiskolásokat.
A Határtalanul program keretében magyar diákok százai tanulmányi kirándulásokon vesznek részt a történelmi Magyarország területén, így az életre szóló emlékek mellett, a külhoni magyar fiatalokkal is szoros barátságot köthetnek.

Az idei tanévben a mi évfolyamunk is testközelből megismerheti a trianoni szerződés által elcsatolt meseszép vidékeket, az ottani velünk egyidős tanulók mindennapjait. A pályázat keretén belül májusban lehetőségünk lesz a Vajdaság elsősorban gasztronómiai és néprajzi felfedezésére, de először partneriskolánk diákjai vendégeskedtek nálunk Szentgotthárdon.

Április 8-án osztályunk már lázban égett, és alig bírtuk kivárni a vajdaságiak érkezését, akiket otthon készített süteményekkel, szendvicsekkel fogadtunk. A Mi vagyunk a Grund! című dal eléneklésével és iskolánk diákéletének bemutatásával teljes képet kaphattak a szabadkaiak iskolánk nyüzsgő hétköznapjairól és arról, hogy mennyire jó ehhez a közösséghez tartozni. Bár eleinte tartottunk a találkozástól, azonban minden aggályunk köddé vált, amikor beszélgettünk külhoni diáktársainkkal, mérhetetlen kedvességüknek és közvetlenségüknek köszönhetően.

Legnagyobb bánatunkra csupán pár órát tölthettünk ismerkedéssel, hiszen temérdek program várta vendégeinket. Kihasználva iskolánk Hármashatáron való fekvését, ellátogattak a diákok Szlovéniába és Ausztriába is, ahol megismerkedtek az ott élő magyarokkal. Rétest, különleges sajtokat kóstolhattak, de természetesen nem maradhattak ki a vidékünkre jellemző tökmagos ételek sem. Beleszagolhattak a régi mesterségek világába is, mint például a fazekasság, de tökmagolajat is sajtolhattak. Az édesszájúaknak kedvezett az egyik őrségi csokoládémanufaktúra és egy cukrászda meglátogatása, ahol az Őrség zöld aranya fantázianevet viselő Magyarország tortáját is megízlelhették. A szervezők a kalandvágyóbb lelkületűeknek is kedveztek, így túrákat indítottak az Őrségi Nemzeti Park dimbes-dombos erdői között.

A tartalmas napok után fáradtan, de szép emlékekkel gazdagodva tértek vissza a szállásukra, a Gatter fogadóba, amely esténként a diákok énekétől volt hangos, hiszen zenei középiskola révén, nem hiányozhatott ez egyetlen este sem.

A 4 napos osztálykirándulás egyik kiemelkedő programeleme a közös szentmise volt a szentgotthárdi Nagyboldogasszony Plébániatemplomban, melyet Heiter Róbert Gottfried atya – aki egyben iskolánk óraadó némettanára is – mutatott be a szabadkai diákok zenés közreműködésével. Ezután osztálytermünkben folytatódott az este, közös énekléssel, beszélgetésekkel. Iskolánk ódon falai között felcsendültek a mai angol slágerek mellett az örökzöld magyar dalok is, a szabadkaiak gitáros kíséretével. Mindenki torkaszakadtából zengte a Tankcsapda, Edda számait, ugyanakkor nem maradtak el a jól ismert magyar népdalok sem, melyekre mindenkinek táncra perdült a lába. A Határtalanul pályázat célját szerintem az Ismerős Arcok Nélküled című dala tudja leginkább összefoglalni, melyet egymást átkarolva, búcsúzásul énekeltünk határon túli honfitársainknak, hiszen „mi egy vérből valók vagyunk…”.

Nagyon szépen köszönjük Kovács Andrea tanárnő álmatlan éjszakáit, amelyeken megszülethetett – két cosinus függvény felrajzolása közben – ez a pályázat is. Köszönjük szabadkai partneriskolánk barátságát. Előre is köszönjük kísérőtanáraink, osztályfőnökeink türelmét, fáradozását és segítségét, melyre májusban, a kiránduláson biztosan szükségünk lesz. Köszönjük, hogy bővíthetjük felejthetetlen emlékeink listáját ezzel a pár nappal, hiszen ez az, ami biztosan maradandó lesz középiskolás éveinkből. Ez az, ami erősíti az

osztályközösséget, és ez az, ami összehoz még jobban minket, nemcsak osztálytársainkkal, hanem szabadkai diáktársainkkal is.

A zene közel hozza egymáshoz az embereket, átível a határok felett, és összeköti azokat, akik összetartoznak. Mi összetartozunk. Ilyenkor nem számítanak a határok, a trianoni szerződés, az útlevelek, mert mi magyarok vagyunk: közös az anyanyelvünk, a kultúránk, a gondolkodásmódunk, a múltunk és a jövőnk is. És ezt senki nem veheti el tőlünk, mert ezzel együtt vagyunk azok, akik vagyunk.