Pályázatok
Pályázatok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Interaktív városnézés
Interaktív városnézés
Történelmi Napok
Történelmi Napok
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Közérdekű telefonszámok
Közérdekű telefonszámok
Szentgotthárd lap
XIV. évfolyam 2. szám
Kiemelt hírek

Az Opel magyarországi 25 éve

Az Opel magyarországi 25 éve
2016. február 14. vasárnap, 22:39

Huszonöt éves születésnapját ünnepli az Opel Magyarország, a cégeket - a gyárat és a kereskedelmi vállalatot - 1991 januárjában jegyezték be hivatalosan és akkor írta alá az Opel a márkakereskedői szerződést első tíz partnerével.

Ha ma magyarországi autóiparról beszélünk, már senki sem kapja föl a fejét, pedig ez a rendszerváltás előtt, jó 25 éve éppoly „eretnek" gondolatnak számított, mint mondjuk a szabad határátlépés. Érdekes módon a 1980-as évek végén - amikor megindult az a demokratizálódási folyamat, amely az első szabad választásokhoz vezetett - havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó gyártásról. A KGST munkamegosztásban Magyarországnak jutott autóbusz- és teherautó gyártás, de személyautó nem. A világ akkori legnagyobb autóipari cége, a General Motors a 1980-as évek végén európai leányvállalatának, az Opelnek a motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet, hiszen az ottani alacsonyabb gyártási költségek nyilvánvaló versenyelőnyt jelentettek. Ez a térség azonban olyan ismeretlen terep volt, amely az előnyök mellett jócskán rejtett kockázatokat is. Ezért rendelt az Opel független szakértőktől egy olyan tanulmányt, amely ezeket az előnyöket és kockázatokat tette mérlegre. A több országra is kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy a nyolcvanas évek végén egyértelműen a piacgazdaság kiépítésében előrébb tartó Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastrukturális környezetet egy ilyen beruházáshoz. De hogyan lett a motorgyári projektből magyar autó? Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetették föl - magyar részről - autógyártó üzem létrehozását, amit az Opel vezetői érdeklődéssel fogadták. Akkoriban az import autókat még jelentős vám és illeték terhek sújtották, tehát a hazai gyártás egyértelmű piaci előnyökkel kecsegtetett. Végül a szentgotthárdi projekt kibővült egy - elsősorban a hazai piacra dolgozó - személyautó gyárral. Az erről szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselői.
1990 őszén a Budapesti Nemzetközi Vásár - népszerű nevén a BNV - egyik igazi attrakciója volt, hogy ott hivatalos kiállítóként megjelent az Opel. Az akkori teljes modellpaletta - a szögletes Corsától, a Kadetten, a Vectrán és a szenzációs Calibrán át az Omegáig - ott parkolt a murvás külső kiállítási területen. Ezzel egyidőben egy budapesti sajtóértekezleten az Opel anyavállalatának, a General Motors-nak (GM) az európai alelnöke bejelentette: az Opel létrehoz egy kereskedelmi céget és egy gyárat is Magyarországon.
A hivatalos kezdet 1991 januárjára datálódik. Huszonöt éve, ekkor jegyezték be a General Motors Autóforgalmazó Kft-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. A szentgotthárdi gyár (Autóipari Kft.) bejegyzése olyan masszív ipari háttér megteremtésének volt az első mérföldköve, amely az Opel hazai sikereihez mind a mai napig jelentősen hozzájárul. Az Opel magyarországi jelenlétének történelmi pillanata volt, amikor 1992 márciusában Antall József akkori miniszterelnökkel a volán mögött legördült a szalagról az első magyar autó, az első Opel Astra. Az első Astrát - amelyet az Opel a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott - 1998-ig, ameddig a hazai gyártás tartott, több mint 80.000 követte. Szentgotthárdon azóta is készülnek motorok és hengerfejek a különböző Opel modellekhez. Sőt, szinte napra pontosan húsz évvel az első magyarországi Opel projekt bejelentése után az Opel újabb, ezúttal félmilliárd euro értékű beruházást jelentett be, amelynek révén a világ legkorszerűbb, legrugalmasabb motorgyára épült fel Szentgotthárdon alig több mint két év alatt.
2012 szeptemberében Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel a Flex motorgyárat, ahol az óta az Opel három legújabb motorcsaládjának tagjai készülnek. Kis- és közepes benzinmotorok és közepes méretű (1. 6-os) dízelek egyre újabb változatai kerülnek le a sorokról. A tavaly debütált új Opel Astrába már kizárólag szentgotthárdi motorokat szerelnek. Az elmúlt években a beruházás további 200 millió euróval, a kapacitás pedig százezerrel bővült az eredeti projekthez képest. A dolgozók száma 2010 óta ezer fővel nőtt. Magyarországon az Opel mind a mai napig a legnépszerűbb márka, a statisztikák szerint Opelből fut a legtöbb a magyar utakon. A márka egész Európában itt a legnépszerűbb, itt a legnagyobb az Opel piaci részesedése (jelenleg 11, 5%).

Szerző: Lendvai Emil