Interaktív városnézés
Interaktív városnézés
Rendezvények 2017.
Rendezvények 2017.
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szerelmesek Fesztiválja
Szerelmesek Fesztiválja
Történelmi Napok
Történelmi Napok
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Hadiösvény
Kaland és Játék
Kaland és Játék
Közérdekű telefonszámok
Közérdekű telefonszámok
Jooble - Álláslehetőségek a környéken
Jooble - Álláslehetőségek a környéken
Szentgotthárd lap
VII. évfolyam 12. szám
Kiemelt hírek

Internetes vásárlások

Internetes vásárlások
2017. május 02. kedd, 08:03

Az elmúlt évtizedek során a számítógépek elterjedése átformálta mindennapi életünket. Az internet térnyerése vásárlási szokásainkra is hatással volt. A webáruházakban történő vásárlás otthonról, vagy akár a munkahelyről egyszerűen és gyorsan lebonyolítható a nap bármely órájában. Tisztában kell lennünk azonban azzal, hogy az online vásárlásnak nemcsak előnyei, hanem kockázatai is vannak. A fogyasztó a személyes interakciót nélkülöző vásárlás esetén kiszolgáltatottnak érezheti magát, hiszen nem lehet biztos benne, hogy a kereskedőre és a termékre vonatkozó összes, releváns információ birtokában van, illetve nem tudhatja, a honlapon feltüntetett adatok megfelelnek-e a valóságnak.

 

A jogszabályok a kockázatok csökkentése és a fogyasztók védelme érdekében részletes tájékoztatási kötelezettséget írnak elő a webáruházak üzemeltetői részére, a fogyasztók számára pedig egy utólagos megfontolási időt biztosítanak. Az előírások szerint a vállalkozó köteles a honlapján közzétenni a vállalkozás nevét és címét; amennyiben rendelkezik azzal, az elektronikus levelezési címét, telefonszámát; a termék, illetve a szolgáltatás részletes leírását; az általános forgalmi adót és az egyéb terheket magába foglaló árat; az összes járulékos költséget (pl. fuvardíj); a fizetés és a teljesítés feltételeit. Elérhetővé kell tenni továbbá a panaszkezelés módját, a szavatosságra vonatkozó előírásokat, a jótállás feltételeit, az egyéb szolgáltatásokat, a szerződéskötés lépéseit és a békéltető testület elérhetőségét.

A virtuális vásárlás folyamata az esetek többségében magába foglalja a kínálat áttanulmányozását, a honlapon történő regisztrációt, a termék kiválasztását és kosárba helyezését, a kosár frissítésének és törlésének lehetőségét, a fizetési és szállítási feltételek kiválasztását, valamint a megrendelés elküldését. A kereskedő köteles az online megrendelést haladéktalanul, de legkésőbb negyvennyolc órán belül elektronikusan visszaigazolni. Ez az elektronikus levél jellemzően a megrendelés feltételeit erősíti meg, de még nem jelenti a szerződés létrejöttét. A szerződés csak akkor jön létre, ha a kereskedő egy újabb elektronikus levélben értesíti a fogyasztót a megrendelés teljesítéséről, a termék kiszállításáról, vagy az üzletben történő átvétel lehetőségéről. A vállalkozás a szerződéskötést megelőzően köteles a fogyasztót tájékoztatni az elállási jog gyakorlásának határidejéről, egyéb feltételeiről.

Célszerű olyan online üzletben vásárolni, amelynek honlapján ez a tájékoztatás hozzáférhető. A megrendelés előtt gyűjtsünk információkat a kereskedőről, olvassuk el a honlapon közzétett általános szerződési feltételeket!
Javasolt ennek elmentése a számítógépünkre, így a későbbiekben esetlegesen felmerülő probléma esetén bizonyítható, hogy a vásárlás időpontjában milyen tartalmú tájékoztatás volt elérhető a honlapon.
Az adott webáruházban történő első vásárlás előtt célszerű elolvasni a honlapon található vásárlói bejegyzéseket. Fontos tudni, hogy az olyan üzlet, amely az elmúlt hatvan napban legalább tíz vásárlói visszajelzést kapott, és az - egytől ötig terjedő - értékeléseinek átlaga elérte a 4,2-et, megkapja a „Megbízható Bolt" címet. Az online vásárlást célszerű ilyen webáruházban lebonyolítani még akkor is, ha az árak itt kicsit magasabbak.

Első alkalommal ajánlatos kisebb értékű terméket rendelni, így meggyőződhetünk róla, hogy a kereskedő megfelelő minőségben, a vállalt kötelezettségeinek megfelelően szállítja-e le azt. Természetesen egyetlen rendelés szerződésszerű teljesítése még nem garantálja a kereskedő megbízhatóságát!

A megrendelés leadásakor mindenképpen célszerű az utánvétes, azaz a termék átvételekor történő fizetést választani. Ebben az esetben, ha nem érkezik meg az áru, nem ér minket anyagi kár.

Ha a szállításkor az derül ki, hogy a csomagban nem a megrendelt termék van, vagy a visszaigazolt árnál többe kerül, nem kell a terméket átvenni és a vételárat megfizetni.

Amennyiben probléma merül fel a vásárlás során, a webáruház üzemeltetőjéhez e-mail-ben és postai úton is fordulhatunk panaszunkkal, amelyre harminc napon belül írásban köteles válaszolni.

Az internetes apróhirdetések esetében a vásárlás sokkal nagyobb kockázattal bír. Hacsak nem ismerjük személyesen a hirdetőt, rendkívüli körültekintéssel és óvatossággal kell eljárnunk! Ezeknél a vásárlásoknál sem a hirdetőről, sem a termékről nem rendelkezünk pontos információval. Még az utánvétes fizetés sem jelent garanciát, hiszen a fizetést követően tudjuk átvenni a csomagot és csak ekkor szembesülünk a tartalmával.


Ne feledje, az áldozattá válás megelőzhető!

 

Forrás: Elektronikus Lakossági Bűnmegelőzési Információs Rendszer