Pályázatok
Pályázatok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Interaktív városnézés
Interaktív városnézés
Történelmi Napok
Történelmi Napok
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Közérdekű telefonszámok
Közérdekű telefonszámok
Szentgotthárd lap
XV. évfolyam 3. szám
Egyéb hírek

Egy virtuális asszisztens is bemutatkozott a fórumon

Egy virtuális asszisztens is bemutatkozott a fórumon
2019. február 21. csütörtök, 14:43

Foglalkoztatói fórumot tartott a vasvári önkormányzat a Városházán. A munkaügyi támogatások lehetőségeiről valamint a munkavédelmi jogszabályok változásairól, az elektronikus ügyintézésről a Vas Megyei Kormányhivatal munkatársai szóltak. Előadás hangzott el a vállalkozások technológiai fejlesztésének szükségességéről és a női foglalkoztatásról is.

Tóth Balázs polgármester köszöntőjében elmondta: Sokadik foglalkoztatási fórumot tartják a gazdaságfejlesztés jegyében. A világ állandóan változik, a gazdaság helyzete is. Egy évtizede a városban égető volt a munkahelyek hiánya. Mára fordult a helyzet. Munkaerőből nincs elég, pedig a cégek igényelnék a fejlesztéseikhez a munkaerőt. A városvezető úgy fogalmazott: a fórum előadásai az aktuális helyzethez alkalmazkodva hoznak remélhetően új információkat mindenkinek a hatósági, piaci, foglalkoztatási oldalról.

 CSAK Pont – projekt, ahol főszerepben a női foglalkoztatás címmel Nagy Marietta, a CSAK iroda mentora tartott elsőként motiváló előadást a munkavállalást fontolgató kismamák számára. Arról beszélt: a női munkavállaló azért jó munkaerő, mert rugalmas, bírja a monotóniát, a stresszt, alkalmazkodóképességgel, empátiával rendelkezik és nagyon jól kommunikál. A mentor azokat a munkaerő piacon előnyös tulajdonságokat sorolta, amelyekért egy foglalkoztató szívesen alkalmaz munkatársat. A jelentkezésnél ezeket hangsúlyozva jó eséllyel ajánlhatja magát a munkakereső. Nagy Marietta az atipikus foglalkoztatásban rejlő lehetőségeket is ismertette, amelyek egy nő, egy családanya számára vonzóak lehetnek. Ahhoz, hogy a megszokottól eltérő alkalmazási jogviszony sikeresen működjön, a munkavállalónak alkalmasnak kell lennie az önálló, hatékony, kreatív munkavégzésre. Ha ezek a tulajdonságok megvannak és a munkáltató is pontos annak meghatározásában, hogy mit vár el dolgozójától, sikeres együttműködés alapozódhat meg. Új fogalomként hathatott sokak számára a családi műszak. A mentor megmagyarázta: A munkáltató figyelembe veszi az adott családot és olyan beosztást alakít ki számukra, hogy  vagy közös műszakba járhasson a házaspár, vagy ha gyermekeik vannak és nem azonos műszakba kerülnek a szülők, úgy működjön mindez, hogy lehessen a család számára közös idő is és ne váltsák, ahogy a műszak diktálja a szülők egymást, hanem ketten is lehessenek együtt otthon a gyermekeikkel. Képzésekről is beszélt, amelyet programjuk is nyújt a munkaerő piacra visszatérni szándékozó nőknek. A többi közt a karriertervezést, karrierépítést, a vállalkozóvá válást és időgazdálkodási tréninget említette. Utóbbi abban lehet segítség, hogy a családanya a munka, család, karrierépítés háromszögében hatékonyan használja ki idejét, és ne járjon úgy, hogy este úgy érzi, egyetlen pillanat volt a nap, és az idő eltűnt a sok szerteágazó probléma megoldása miatt és között. Tóth Balázs polgármester meglepődésének adott hangot, hogy a program a nőknek épp időgazdálkodási tréning képzést kínál, hisz a köztudatban az van, hogy a nőknél ez szinte a zsigerekbe kódolva is ott van. A fórumra egy virtuális asszisztens, Korcsog Martina is meghívást kapott, aki sikeresen működtet, ügyvezetője egy ilyen vállalkozásnak. Arról beszélt: hogyan állítható a technológia a vállalkozások szolgálatába. Előadását egy keverőtárcsás mosógép, és egy centrifuga kivetítésével kezdte. Azt mondta, hogy annak idején szüleinek át kellett gondolniuk a döntést, hogy maradjanak ezek a háztartási eszközök, vagy vegyenek automata mosógépet. Nagy dilemma máig az, hogy modernség vagy lustaság, ha kiváltjuk a tevékenységeinket a gépek használatával. De vajon képes a gép helyettesíteni egy embert, vagy épp szolgálja azzal, hogy az idejét szabadítja fel, és azzal foglalkozhat, amit szeret, vagy ami a feladta. Az ügyvezető egy érdekes gondolatmenetet is végigvezetett: nem tudjuk, hogy lehettünk meg mosógép, telefon, bankkártya nélkül. De beépültek ezek a hétköznapjainkba, nélkülözhetetlenné váltak. A képlet mára a következő: ha nem lenne telefon, laptop, nem tudnának sokan dolgozni. Ha nem dolgoznának, nem tudnának pénzt keresni. Ha nem lenne kereset, a bankkártyára sem lenne szükség. A logikus levezetés hatásosan bemutatta, mihez vezet, ha nem élünk a modernitással. A hétköznapi életben nem tűnik fel már, hogy ezek vannak, olyan szervesen beépültek a mindennapjainkba. A hiányuk tűnik fel. Az is kiemelendő, hogy ezek fokozatosan kerültek be életünkbe, tanulási folyamat kísérte térhódításukat. A vállalkozásoknak is így kellene gondolkodniuk. Sok szegmens van például, amit automatizálni lehetne.  Példaként Korcsog Martina az adminisztrációt említette. Az adminisztrációt megfelelő automatizmusokkal ellátva a gép is végezheti. A virtuális asszisztens így a távolból segíti a vállalkozót. Hatékonyan dolgozik, a megrendelő javaslatai, kérései alapozzák meg a munkáját, automatizál, függvénykapcsolatokat épít. Ebbe a vállalkozónak már csak számokat kell beírnia, más dolga nincs. Egyszerű, könnyen kezelhető a rendszer és nem kell drága programra kell költeni. A szakember egy árajánlatadásról mutatott példát, amelyet virtuális asszisztensként megszerkesztett  megrendelőjének, annak legnagyobb megelégedésére. A vállalkozásoktól sok időt vesz el az adminisztráció, a hatékonyságukat akadályozhatja ez. A gyorsabb adatfeldolgozás érdekében ajánlott virtuális asszisztensnek kiszervezni ezt a munkát, a vállalatok adminisztrációs folyamatait. Így az értékesítő, beszerző mentesülhet ez alól és valódi feladatára koncentrálhat, fejlődhet a vállalkozás. Ez indirekt profitot eredményezhet. Direkt profit is elérhető a modernitás bevezetésével. A technológiai fejlesztés direkt profitot is eredményezhet. A szakember az úgynevezett gépi látást hozta fel példaként, amelyet akár kis és középvállalkozások is alkalmazhatnak. Egy kamera képe, amelyet elemező rendszeren átfuttatnak, szintén hatékonyságnövelő lehet, akár gyártósoron készülő termékek hibaelemzésénél, a selejt minimalizálása érdekében, akár más ipari területen. Javulhat a termelékenység, csökken a selejtek száma és nem mellesleg a környezeti terhelés is kisebb lehet a technológiának köszönhetően.

A munkaügyi támogatások lehetőségeiről Vass Mónika, Vas Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály munkatársa beszélt a fórumon. Több projektet felsorolt. Beszélt a 25 év alattiak, 50 év felettiek, alacsony iskolai végzettségűek alkalmazását támogató programokról és azt is elmondta: fontos feladatuk az inaktívak alkalmazása, felkutatása, a munkaerőpiacra való visszasegítése. Szó volt foglalkoztatás bővítést segítő bértámogatásokról, a bérköltség támogatásokról és a vállalkozóvá válási támogatásról. A szakember szerint ez utóbbi nagyon közkedvelt támogatási forma, sokan élnek vele. A munkaügyi és munkavédelmi jogszabályi változások, hatósági tapasztalatok, elektronikus ügyintézés témakörében a Vas Megyei Kormányhivatal főosztályvezető helyettese, Kard Enikő tartott előadást. Többek között a célvizsgálatok menetrendjét sorolta, ahol például azt ellenőrzik, megkapja-e a munkavállaló a garantált bérminimumot. A szakember szerint a célvizsgálatoknak szektortisztító hatása van és a munkaügyi területre jó hatást gyakorol.

Forrás: Dél-Vasi Foglalkoztatási Paktum Iroda