Pályázatok
Pályázatok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Interaktív városnézés
Interaktív városnézés
Történelmi Napok
Történelmi Napok
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Közérdekű telefonszámok
Közérdekű telefonszámok
Szentgotthárd lap
XV. évfolyam 2. szám
Hírek

Rejtett múlt: séta a zsidó temetőben

Rejtett múlt: séta a zsidó temetőben
2024. október 07. hétfő, 14:11

Szentgotthárdon az Akasztódomb oldalánál, a Szent Erzsébet utca végén található az izraeliták temetkezési helye, ismert nevén a Zsidó-temető, amely 1866-ban nyílt meg és a 60-as évek közepéig működött. A Muraba ETT és a Szentgotthárdi Honismereti Klub szervezésében szeptember 19-én itt folytatódott az őszi Városi séták programsorozat. Rejtett múlt - Avagy a szentgotthárdi zsidó temető és története címmel Katona Beáta pedagógus (a téma egyik kutatója) vezetésével járhatták be és ismerhették meg a szentgotthárdi zsidóság életét, szokásait.

A közelmúltban bezárt Makk Hetes vendéglőtől hosszú sorban indult a menet az elhagyatott és újra bekerített temetőbe, a városból és távolabbról is jöttek érdeklődők. Katona Beáta bevezetőként elmondta, az izraelita megnevezést inkább a közigazgatásban használják. Mint ismert a zsidóságnak két ágra szakadása után - 1868-tól - beszélhetünk ortodox és neológ zsidó hitközségekről. A település zsidó lakosságának száma a kiegyezést követő időszakban kezdett növekedni. 1725-ben mindössze 2 zsidó család élt itt, 1870-ben 57 fő kapott letelepedési engedélyt, legnagyobb számuk 1910-ben 305 fő volt, Trianon után még kevesebben lettek. Áttérésük elsősorban a katolikus hitre a század elejétől fogva folyamatos volt, de a fehérterror után és az 1930-as évek végén felgyorsult az asszimilációjuk. A zsidók olyan foglalkozásokat is űztek, amik vándoréletet követeltek, esetleg csak időszakoson tartózkodtak itt (esetleg Gyanafalván, vagy Rohoncon is laktak). Letelepedésük után munkalehetőségeket teremtettek a kereskedelemben és kisiparban. A gimnázium tanulói között is többen izraelita vallásúak voltak.

A szentgotthárdi zsidóság a neológ közösséghez tartozott, erős magyarságtudatukat bizonyítja, hogy a nemzeti ünnepeket együtt ünnepelték a más vallású lakókkal. A település megbecsült polgárai, jó adófizetői (például a Schwarz testvérek, Rezső és Izidor) is voltak. A szentgotthárdi kicsi hitközség kezdetben nem tudott zsinagógát építeni, imaházat viszont igen, ezt 1898-ban szentelték föl. Elemi iskolájuk a mai postai épület utáni részen volt, 1931-ben zárták be. 1936-ban a Széchenyi utcában új zsinagógát építettek.

A temetési szokásaikról is részletesen mesélt az előadó, sokatmondó az is, hogy ők a temetőt és benne a sírokat az élet házának, vagy az örökkévalóság házának nevezik, a sírhelyeket nem kell újra és újra megváltani. Ritkaság, hogy egy család tagjai egymás mellett nyugszanak, általában elhalálozási sorrendben temettek. A sírokon nincs szobor, se arckép, a bánatot és gyászt a lehajló fűzfa, vagy a levita korsó jelképezi, a feliratok német vagy héber nyelven, majd később magyar nyelven íródtak. A családnevek Szentgotthárdon ma is ismerősen csengenek: Bauer, Eisenstein, Hoffmann, Krausz, Leszner, Rosenberg, Schwarcz, Weisz stb. Az, hogy a sírra kavicsokat helyeznek megemlékezéskor, rituálisan arra emlékeztet, hogy régen a sivatagi környezetben kőhalommal védték az állatoktól. A temetést a Szent Egylet végezte, amely feddhetetlen férfiakból állhatott. A jótékonykodás szerves része volt a zsidóság életének, különféle egyletek, alapítványok révén segítették a rászorulókat, temetéskor is illett adakozni. Maradtak fenn olyan dokumentumok is, hogy a többi nőegylettel közösen gyűjtöttek a rászorulóknak, ez is arra utal, hogy nagy ellentétek nem lehettek közöttük.

1944-ben, a hitközség összeírásakor 166 fő vállalta a zsidó vallást, a város lakosságának száma ekkor megközelítette a négyezret. Szentgotthárdról és a hozzá tartozó zsidó közösségekből 1944 májusában 149 főt kényszerítettek a Kaszagyár területén kialakított gettóba, ahol dr. Frühwald István keresztény orvos biztosított orvosi segítséget. Az auschwitzi megsemmisítő táborban 141-en vesztették életüket. A II. világháború után 1947-ben az imaház mellett felállították a deportáltak és munkaszolgálatosok emlékművét. 1967-ben a Széchenyi u. 5. szám alatti közösségi épületet és a hozzá tartozó területet a Mártírok úti építkezések során kisajátította az állam, az imaházat lebontották, a deportáltak emlékművét pedig a szombathelyi zsidó temetőbe szállították (ma is ott látható).

A szentgotthárdi temetőben 197 sír van, a 60-as évek elején volt itt az utolsó temetés. A természet elfoglalta a sírhelyeket, rongálások is történtek és el is loptak sírköveket.

Pályázat segítségével a szentgotthárdi önkormányzat a Szombathelyi Zsidó Hitközséggel együttműködve bekeríttette a temetőt, kaput is készíttetetett és a növényzet gondozását is ellátja a SZET Kft.

A séta végén három sírt - Krausz Zsigmondné, Friedländer Sándor rabbi, Szigeti Mór - ajánlott a látogatók figyelmébe Katona Beáta.

A zsidó közösség (honpolgáraink) eltűnése vesztesége Szentgotthárdnak is, a temetőben a málladozó sírkövek még emlékeztetnek.

 

Forrás: Szentgotthárdi Közös Önkormányzati Hivatal
Eseménynaptár
2014. november
HKSzeCsPSzoV
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Facebook
hirdetés
St. Gotthard Spa & Wellness Andante RestaurantHotel Lipa
hirdetés