Pályázatok
Pályázatok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Eladó, bérbeadó önkormányzati ingatlanok
Interaktív városnézés
Interaktív városnézés
Történelmi Napok
Történelmi Napok
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Hadiösvény
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Szentgotthárdi Honismereti Klub
Közérdekű telefonszámok
Közérdekű telefonszámok
Szentgotthárd lap
XIV. évfolyam 8. szám
Kiemelt hírek

Múlt és jelen együtt parolázik a mai városképen

Múlt és jelen együtt parolázik a mai városképen
2024. szeptember 25. szerda, 13:00

Szeptember 10-én újra Városi séták programsorozatot indított a Muraba ET és a szentgotthárdi Honismereti Klub. Kiss Gábor Szentgotthárd város főépítésze tartott sétával egybekötött előadást "A mai városkép és -szerkezet kialakulásának nyomában" elég sokan barangoltak a város három legrégebbi utcáján, a mostani József Attila (hajdan Hosszú, majd Desits Gyula) utca, a (maradék) Széchenyi utca és a Kossuth (régen Körmendi) utca, illetve a Széll Kálmán téren (a volt Piac tér).

A templom és a kolostor - ahol ma az önkormányzati hivatal működik - előtti, mai nevén Széll Kálmán téren Papp Bálint a Muraba ET igazgatója köszöntötte a közönséget. Kiss Gábor azzal kezdte előadását, hogy most nem annyira a történelmi témákra - hiszen az épületek ideiglenesek, legfeljebb párszáz évig láthatók - a környezet állandó ezért inkább „a nagy egészre" - a település szerkezetére szeretne rávilágítani. A téren állt egykor a város legősibb épületegyüttese, ez tekinthető a városmagnak.
A település létrejöttét és további fejlődését hogyan határozták meg egyes korszakok, erre kereshetjük a válaszokat. Pozícióját sajátos földrajzi helyzete, két folyó a Rába és a Lapincs összefolyása és a Rába hordalékából lerakott homokpad mint stabil altalaj segítette. Itt lehetett átkelni a folyókon és több térség találkozási pontja lehetett (Alpokalja, a Rába-völgyi falvak, a Goričko).- Az útvonalak keletről nyugatra a Stájer részre, délről északra Grazból Bécs irányába vezettek. Ma is feltehetjük a kérdést, milyen volt az úthálózat és miért ilyen a mi időnkben?
A ciszterek szigorú regula szerint éltek és gazdálkodtak mindenütt, ahol megtelepedtek. Feltehetően Szentgotthárdon is zárt egység volt a kolostor területe, a falakon belül mindent maguk állítottak elő. A külső részeken majorságokat hoztak létre jobbágyokkal. Voltak-e lakosok a kolostor falain kívüli területen? Feltehetően igen, a kolostor és a Rába között, vagy attól délebbre, az akkori koroknak megfelelő házakban, a mára teljesen eltűnt házakban. Az évszázadok során a hajlékok építése követte a szakmai és építészeti stílusváltozásokat, a telekstruktúra és az utcák vonalvezetése azonban kialakította a házak mai ritmusát.
A séta az ősi térről a mai József Attila (hajdan Hosszú, majd Desits Gyula) utcába vezetett. Szentgotthárdra ez az út vezetett. A régi térképeken a mai Kossuth Lajos út Körmend felé tartott (az út neve egyidőben Körmendi út is volt). A Rábán először a jobb partján, majd a bal parton is malmok épültek. A végvári időkben palánk vette körül a települést, ezen belül sűrűsödtek az épületek. Miután a ciszterciek visszaszerezték szentgotthárdi birtokaikat, ez a térszerkezetre is hatott, a barokk építkezések megalapozták a mai főteret. A mai Zöldfa környékén állt a városok szélén tipikusan megtelepedett egykori vendéglő a két főbb utca találkozásánál, eddig tartott a történelmi belváros, míg másik végét a mentőállomásnál kell keresni
A városkép nagy átalakulását, a városiasodást előbb a 19. századi polgárosodás, majd a vasút megjelenése és a Hunyadi úti iparososodás hozta el. A század második felétől megnőtt a lakosság száma iparosok, kereskedők jelentek meg, üzletek nyíltak, már emeletes házak is megjelentek. A Fő tér záródott a város terjeszkedett. A Deák utca egy valószínűsíthető téglagyári gödör helyén épült ki helyet adva az új középületeknek, míg a Hunyadi és a vasút között megjelent az első tervezett utcahálózat.
A 19 századi nagy fellendülés után a 20 században a két világháború megakasztotta a település fejlődését. Trianon után Szentgotthárd vonzáskörzetének legalább felét elveszítette. A 30-as években megépített 8-as számú fő közlekedési útvonal, elkerülte Szentgotthárdot, Rábafüzesnél érte el az országhatárt. A határok záródása, a Budapest központúság nem tett jót a településnek újabb fellendülése a 70-es évektől megvalósult célzott beruházásokkal indult el. Az emeletes házsorok építésekor sok minden felmorzsolódott, eltűnt a korábbi épített környezetből, ugyanakkor sok családnak komfortosabb megélhetést jobb körülményeket is teremtett. A Fő tér déli vége, amit korábban a Krányecz-ház zárt le "valahogy elfolyt" kitolódott, és ma a Hármashatár a maga korában nívódíjas épülete fejezi be, északon pedig a gimnázium, de mint a tér lezárása, mind a Rába felőli megérkezés térileg máig megoldatlan. A régi városra már nem emlékeztetnek az eltűnt kis közök, sikátorok, például az orvosi rendelő építésekor szinte egy egész utcát eltüntettek. Szentgotthárd építészetében nyomon követhetők a társadalmi, gazdasági változások, együttélnek a hatvanas-hetvenes években és a régebbi korokban készült családi házak, középületek és üzletek.
A séta a Széll Kálmán téri szökőkútnál ért véget.

Forrás: Szentgotthárdi Közös Önkormányzati Hivatal